Aangepast zoeken
Sorteren op:
Relevance
Relevance
Date
Web
 
 
 
Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer


Ik heb een klacht

  • Menu

Statistieken 2020

Het aantal klachten in 2020 bedroeg 2298, gemiddeld per maand 192. Dit zijn minder klachten dan in 2019 toen er bijna 3000 klachten werden ingediend bij de OV ombudsman. De klachtendaling komt vooral omdat minder reizigers gebruik hebben gemaakt van het openbaar vervoer in verband met corona.

In 323 van de 2998 klachten heeft de OV ombudsman bemiddeld tussen de reiziger en de vervoerder. Hiervan zijn 197 klachten succesvol afgehandeld; dat is een slagingspercentage van 61%.

Klachten per categorie en per maand 2020

Categorie

Jan

feb

mrt

apr

mei

juni

juli

aug

sept

okt

nov

dec

Totaal

%

Boetebeleid

9

11

2

3

4

3

4

6

10

7

5

3

67

2,9

Dienstregeling

25

30

8

2

3

3

12

10

3

7

12

15

130

5,7

Dienstuitvoering

108

90

84

43

43

33

24

44

35

35

26

32

597

26,0

 

Informatievoorziening

6

11

0

24

5

3

6

5

2

4

7

6

79

3,4

Personeel

18

13

14

9

11

14

13

7

15

4

5

4

127

5,5

Station- en haltevoorziening

11

15

3

4

4

4

6

5

8

2

8

10

80

3,5

Veiligheid en overlast

12

10

1

5

3

5

6

4

6

1

8

6

67

2,9

Vervoermiddel

13

13

7

3

55

31

32

21

13

11

14

14

227

9,9

Vervoerbewijs

89

102

76

76

114

59

51

88

58

50

72

89

924

40,2

 

291

295

195

169

242

155

154

190

150

121

157

179

2298

 

 De top 3 van de ingediende klachten heeft betrekking op vervoerbewijs (40,2%), dienst­uitvoering (26,0%) en vervoermiddel (9,9%). In de categorie vervoerbewijs vallen klachten over abonnementen, tariefhoogte, OV-chipkaart, in- en uitchecken. De categorie dienstuitvoering bevat klachten over vertraging, capaciteit en uitgevallen ritten. Onder de categorie vervoer­middel vallen klachten over klimaat in het vervoermiddel, toiletten, het dragen van een mondkapje.