Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

In januari werd bekend dat de zogenaamde actiekaartjes, die via Kruidvat of andere winkels zoals AH verkocht worden, in 2019 alleen nog maar als e-ticket verkrijgbaar zijn. Dat betekent dat je geen fysiek kaartje meer kan kopen. NS noemt als voordeel van deze maatregel dat het niet meer kan voorkomen dat actiekaartjes bij een bepaald verkooppunt uitverkocht zijn. Uit de ingediende klachten blijkt dat veel reizigers niet blij zijn met deze maatregel. Als nadelen worden genoemd: – mensen zonder smartphone of computer kunnen geen of moeilijk gebruik maken van deze actiekaartjes; – mensen vinden het ingewikkeld om een e-ticket te activeren; – Als je het e-ticket eenmaal hebt geactiveerd kun je de reisdatum niet meer aanpassen; – Met papieren actiekaartjes kon je je reis (bij NS) tijdens de spits afmaken, mits de reis in de daluren begonnen was. Dat is met e-tickets niet zo; – Veel mensen klagen bovendien dat ze geen printer hebben. Daar is een oplossing voor. Het is niet noodzakelijk om het e-ticket uit te printen. Reizigers kunnen het ticket op hun mobiele telefoon laden en daarmee inchecken. Printen is op de meeste stations mogelijk, maar dat kost € 1,00.