Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

De klachten over restitutie gaan vooral over een vergoeding bij vertragingen en over verkeerde afschrijvingen van de OV-chipkaart door verkeerde afstelling van de incheckapparatuur. Een reiziger die met de trein van Keolis reist in Oost-Nederland heeft de laatste tijd vaak met vertragingen te maken gehad. Hij dient daarvoor verzoeken tot restitutie in, maar die worden vaak afgewezen. Een keer was er sprake van een bommelding, een andere keer was er een aanrijding van een trein van NS met een ree, waardoor de treindienst rond Zwolle, ook voor Keolis verstoord was. Dit soort situaties vallen inderdaad onder overmacht, waardoor je als reiziger geen recht hebt op vergoeding. Verder ontvingen wij een klacht van een reiziger uit Amsterdam. Hij had gemerkt dat teveel geld wordt afgeschreven, wanneer hij reist met tram 3 van GVB en overstapt. De halte die wordt geregistreerd is niet juist. Ook familieleden van hem hebben hier last van. Wij hebben de reiziger geadviseerd eerst een schriftelijke klacht bij GVB in te dienen. Mocht dit niet tot een oplossing leiden, dan kan het OV loket misschien bemiddelen. Dit probleem doet zich overigens vaker voor. In de kwartaalrapportage die in februari 2019 uitkomt besteedt het OV loket hier aandacht aan.