Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

De klachten over vertraging en uitgevallen ritten betreffen meerdere vervoerders. De Maaslijn tussen Nijmegen en Venlo van Arriva heeft regelmatig last van storingen. Daarnaast klagen reizigers hier over volle treinen. Een ander ‘probleemtraject’ is de HSL-route, waar de IC Direct rijdt van Amsterdam via Schiphol naar Breda. NS heeft besloten om abonnementhouders een eenmalige compensatie aan te bieden van € 100,– in verband met de vele verstoringen. Daarnaast zal NS de gunstiger Geld Terug Bij Vertraging-regeling van de IC Direct beter onder de aandacht brengen. Op dit traject krijgen reizigers al na 15 minuten de helft van de ritprijs terug; bij een vertraging van 30 minuten krijgt men het hele bedrag terug. Bij normale treinreizen geldt de (gedeeltelijke) teruggave pas vanaf 30 minuten vertraging. Reizigers klagen over de slechte vindbaarheid van het restitutieformulier voor de IC Direct.