Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

Bijbaantje kost geld in plaats van dat het geld oplevert

Een jongedame had een leuke bijbaan gevonden bij de HEMA in Rotterdam. Dit filiaal van de HEMA bevindt zich binnen de incheckpoortjes van station Rotterdam CS. Zij moet dus inchecken om bij haar werk te komen. Normaal gesproken verstrekken bedrijven passagepassen aan hun medewerkers. Het meisje had haar werkgever ook al hierom gevraagd, maar nog geen pas gekregen. Het meisje zag op dat moment geen andere mogelijkheid dan om voorlopig maar in te checken met haar OV-chipkaart. Ze ging ervan uit dat, omdat ze niet met de trein ging, ze geen kosten zou maken. Iedere keer dat zij incheckte werd 20 euro afgeschreven. Ze had automatisch opladen op haar OV-chipkaart staan. Dit was gekoppeld aan de rekening van haar ouders. Bij elke keer inchecken werd 20 euro afgeschreven van haar OV-chipkaart en werd het saldo via de rekening van haar ouders weer aangevuld. Omdat nog vier OV-chipkaarten van gezinsleden met automatisch opladen aan de rekening van haar ouders waren gekoppeld, vielen de afschrijvingen haar ouders in eerste instantie niet op. Toen ze er wel achter kwamen, bleek dat €360 was afgeschreven.

De moeder van het meisje vroeg NS om restitutie van het geld. Het meisje had immers niet gereisd met NS. De vervoerder wees haar op de website www.uitcheckgemist.nl. Hier is het mogelijk om bij een vergeten uitcheck een bedrag (inchecktarief min de ritprijs, die er in dit geval niet was) terug te krijgen. Maar dit kan maar drie keer per jaar. Dat zou betekenen dat mevrouw van de 360 euro slechts 60 euro terug zou kunnen krijgen. Mevrouw riep de hulp in van de OV ombudsman. Wij namen contact op met NS en vroegen hen de zaak opnieuw te bekijken. Het meisje had zich misschien beter moeten informeren over de gevolgen van het inchecken. Wij zijn echter van mening dat de beperking van maximaal drie keer per jaar geld terug kunnen vragen via uitcheckgemist.nl in deze situatie onredelijk is. Bovendien heeft NS nu geld ontvangen, terwijl daar geen prestatie van de vervoerder tegenover staat.

NS was gelukkig bereid om naar onze argumenten te luisteren en besloot om de ouders het bedrag van € 360 terug te betalen. De vervoerder nam zelfs de moeite om contact te zoeken met de werkgever van haar dochter over het verstrekken van een passagepas. Het meisje heeft inmiddels een passagepas van Hema ontvangen en houdt voortaan weer geld over aan haar baantje.