Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

Onder de aandacht

De OV ombudsman ontving recent een klacht van een echtpaar, dat er toevallig achter kwam dat ze al jaren betaalden voor ongebruikte abonnementen van hun twee kinderen. De ouders zegden de Altijd Voordeel abonnementen in 2015 op, omdat de kinderen voor hun studie naar het buitenland verhuisden. Om een of andere reden ging er iets fout met deze opzegging, want de abonnementen liepen door. Dit viel de ouders niet gelijk op, omdat via de rekening van de ouders van meerdere gezinsleden bedragen voor OV-abonnementen werden afgeschreven.
Een jongedame had een leuke bijbaan gevonden bij de HEMA in Rotterdam. Dit filiaal van de HEMA bevindt zich binnen de incheckpoortjes van station Rotterdam CS. Zij moet dus inchecken om bij haar werk te komen. Normaal gesproken verstrekken bedrijven passagepassen aan hun medewerkers. Het meisje had haar werkgever ook al hierom gevraagd, maar nog geen pas gekregen. 
De OV ombudsman heeft vandaag een nieuwe kwartaalrapportage gepubliceerd. In deze rapportage over het vierde kwartaal van 2019 wordt aandacht besteed aan buslijnen die verdwijnen uit dorpen en stadswijken, doordat OV-bedrijven en hun opdrachtgevers er vaak voor kiezen om grote doorgaande lijnen te versterken. 
De OV Ombudsman ontving in januari 2020 een aantal klachten over het aanbod en de prijzen van verschillende dagkaarten voor de bus, tram en metro. Zo schaft RET het seniorentarief af en meldt een Arriva-buschauffeur dat hij de prijsstijging in West-Brabant de laatste jaren te gortig vindt. Reden voor de OV Ombudsman om dieper in dit onderwerp te duiken. Wat kost een dagkaart in de grote steden en wat is de prijs in de provincie?
Tussen 6 en 9 januari 2020 is bij ongeveer 23.000 reizigers een te hoog bedrag afgeschreven voor hun reis met de bus of tram van RET. Het gaat om bedragen tussen 2 en 5 euro. De problemen zijn veroorzaakt door een verkeerde ritprijsberekening bij de nieuwe incheckapparatuur. Bij ongeveer een derde van de mensen, die in die periode bij deze nieuwe incheckapparatuur incheckte, ging het fout. >