Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

Onder de aandacht

De OV ombudsman ontving recent een klacht van een echtpaar, dat er toevallig achter kwam dat ze al jaren betaalden voor ongebruikte abonnementen van hun twee kinderen. De ouders zegden de Altijd Voordeel abonnementen in 2015 op, omdat de kinderen voor hun studie naar het buitenland verhuisden. Om een of andere reden ging er iets fout met deze opzegging, want de abonnementen liepen door. Dit viel de ouders niet gelijk op, omdat via de rekening van de ouders van meerdere gezinsleden bedragen voor OV-abonnementen werden afgeschreven.
Een jongedame had een leuke bijbaan gevonden bij de HEMA in Rotterdam. Dit filiaal van de HEMA bevindt zich binnen de incheckpoortjes van station Rotterdam CS. Zij moet dus inchecken om bij haar werk te komen. Normaal gesproken verstrekken bedrijven passagepassen aan hun medewerkers. Het meisje had haar werkgever ook al hierom gevraagd, maar nog geen pas gekregen. 
De OV ombudsman heeft vandaag een nieuwe kwartaalrapportage gepubliceerd. In deze rapportage over het vierde kwartaal van 2019 wordt aandacht besteed aan buslijnen die verdwijnen uit dorpen en stadswijken, doordat OV-bedrijven en hun opdrachtgevers er vaak voor kiezen om grote doorgaande lijnen te versterken. 
De OV Ombudsman ontving in januari 2020 een aantal klachten over het aanbod en de prijzen van verschillende dagkaarten voor de bus, tram en metro. Zo schaft RET het seniorentarief af en meldt een Arriva-buschauffeur dat hij de prijsstijging in West-Brabant de laatste jaren te gortig vindt. Reden voor de OV Ombudsman om dieper in dit onderwerp te duiken. Wat kost een dagkaart in de grote steden en wat is de prijs in de provincie?
Tussen 6 en 9 januari 2020 is bij ongeveer 23.000 reizigers een te hoog bedrag afgeschreven voor hun reis met de bus of tram van RET. Het gaat om bedragen tussen 2 en 5 euro. De problemen zijn veroorzaakt door een verkeerde ritprijsberekening bij de nieuwe incheckapparatuur. Bij ongeveer een derde van de mensen, die in die periode bij deze nieuwe incheckapparatuur incheckte, ging het fout. >
Vervoerders en overheden moeten zich inspannen om de toegang tot stations zo makkelijk en efficiënt mogelijk te maken. Laat reizigers niet 500 meter omlopen, zoals in onderstaande column wordt beschreven, als een betere en logischer oplossing voor het oprapen ligt. Lees hier de column van OV ombudsman Bram Hansma. 
Een reiziger checkt op station Sittard in bij Arriva. Tijdens een controle in de trein blijkt dat hij toch niet heeft ingecheckt. De reiziger heeft een NS Flex Altijd Vrij abonnement, waarmee hij bij alle treinvervoerders zonder extra kosten kan reizen. Dit vertelt hij ook aan de controleur. De conducteur schrijft wel een boete uit, maar adviseert hem om contact op te nemen met de klantenservice om de boete op grond van het toonrecht kwijt te schelden. 
Het toonrecht is in het leven geroepen om OV-reizigers met een abonnement niet te zwaar te beboeten, als ze een keer vergeten in te checken.
OV ombudsman Bram Hansma in gesprek met dagblad Metro. Hij is, samen met zijn team, met veel energie aan het werk om problemen in het OV aan te kaarten en op te lossen.
Hier vindt u de kwartaalrapportage van de OV ombudsman over het 3de kwartaal van 2019.
We besteden onder andere aandacht aan internationaal reizen , fietsparkeren en ten onrechte afgeschreven bedragen.
NS heeft gisteren enkele ingrijpende wijzigingen aangekondigd in de abonnementenstructuur, die per 1 januari 2021 ingaan. Het meest in het oog springende is dat voor houders van een voordeelurenabonnement een middagspits wordt ingevoerd. Tot nog toe konden houders van dit abonnement, dat al 8 jaar niet meer verkocht wordt, vanaf 9 uur ’s ochtends met 40% korting reizen.
Voor een reis van Enschede naar Utrecht koopt een reiziger drie vouchers voor een dagretour bij Kruidvat. Wanneer de reiziger deze vouchers op de dag van vertrek wil verzilveren, blijkt het deel van de NS-website waarop dit moet gebeuren niet beschikbaar. Bij de servicebalie wordt de reiziger verteld dat hij het beste drie reguliere dagretours kan aanschaffen om deze vervolgens te declareren bij NS. Wanneer de reiziger de declaratie indient, wordt deze echter afgewezen: er wordt per definitie geen restitutie verleend over E-tickets, zo luidt het argument.  
Hier vindt u de nieuwe kwartaalrapportage van de OV ombudsman over het tweede kwartaal van 2019.
We besteden onder andere aandacht aan informatievoorziening bij vertragingen en verstoringen.
OV ombudsman Bram Hansma in gesprek met Railforum. Dit gesprek is gehouden nog voor het moment van de naamswijziging van OV loket naar OV ombudsman. 
Uit cijfers van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) blijkt dat het aantal boetes voor (oud)studenten in verband met het te laat stopzetten van hun studentenreisrecht is gedaald van 13,2 miljoen euro in de eerste maanden van 2018 tot 4,1 miljoen euro in 2019.