Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

Onder de aandacht

De OV ombudsman ontving recent een klacht van een echtpaar, dat er toevallig achter kwam dat ze al jaren betaalden voor ongebruikte abonnementen van hun twee kinderen. De ouders zegden de Altijd Voordeel abonnementen in 2015 op, omdat de kinderen voor hun studie naar het buitenland verhuisden. Om een of andere reden ging er iets fout met deze opzegging, want de abonnementen liepen door. Dit viel de ouders niet gelijk op, omdat via de rekening van de ouders van meerdere gezinsleden bedragen voor OV-abonnementen werden afgeschreven.
Een jongedame had een leuke bijbaan gevonden bij de HEMA in Rotterdam. Dit filiaal van de HEMA bevindt zich binnen de incheckpoortjes van station Rotterdam CS. Zij moet dus inchecken om bij haar werk te komen. Normaal gesproken verstrekken bedrijven passagepassen aan hun medewerkers. Het meisje had haar werkgever ook al hierom gevraagd, maar nog geen pas gekregen. 
De OV ombudsman heeft vandaag een nieuwe kwartaalrapportage gepubliceerd. In deze rapportage over het vierde kwartaal van 2019 wordt aandacht besteed aan buslijnen die verdwijnen uit dorpen en stadswijken, doordat OV-bedrijven en hun opdrachtgevers er vaak voor kiezen om grote doorgaande lijnen te versterken. 
De OV Ombudsman ontving in januari 2020 een aantal klachten over het aanbod en de prijzen van verschillende dagkaarten voor de bus, tram en metro. Zo schaft RET het seniorentarief af en meldt een Arriva-buschauffeur dat hij de prijsstijging in West-Brabant de laatste jaren te gortig vindt. Reden voor de OV Ombudsman om dieper in dit onderwerp te duiken. Wat kost een dagkaart in de grote steden en wat is de prijs in de provincie?
Tussen 6 en 9 januari 2020 is bij ongeveer 23.000 reizigers een te hoog bedrag afgeschreven voor hun reis met de bus of tram van RET. Het gaat om bedragen tussen 2 en 5 euro. De problemen zijn veroorzaakt door een verkeerde ritprijsberekening bij de nieuwe incheckapparatuur. Bij ongeveer een derde van de mensen, die in die periode bij deze nieuwe incheckapparatuur incheckte, ging het fout. >
Vervoerders en overheden moeten zich inspannen om de toegang tot stations zo makkelijk en efficiënt mogelijk te maken. Laat reizigers niet 500 meter omlopen, zoals in onderstaande column wordt beschreven, als een betere en logischer oplossing voor het oprapen ligt. Lees hier de column van OV ombudsman Bram Hansma. 
Een reiziger checkt op station Sittard in bij Arriva. Tijdens een controle in de trein blijkt dat hij toch niet heeft ingecheckt. De reiziger heeft een NS Flex Altijd Vrij abonnement, waarmee hij bij alle treinvervoerders zonder extra kosten kan reizen. Dit vertelt hij ook aan de controleur. De conducteur schrijft wel een boete uit, maar adviseert hem om contact op te nemen met de klantenservice om de boete op grond van het toonrecht kwijt te schelden. 
Het toonrecht is in het leven geroepen om OV-reizigers met een abonnement niet te zwaar te beboeten, als ze een keer vergeten in te checken.
OV ombudsman Bram Hansma in gesprek met dagblad Metro. Hij is, samen met zijn team, met veel energie aan het werk om problemen in het OV aan te kaarten en op te lossen.
Hier vindt u de kwartaalrapportage van de OV ombudsman over het 3de kwartaal van 2019.
We besteden onder andere aandacht aan internationaal reizen , fietsparkeren en ten onrechte afgeschreven bedragen.
NS heeft gisteren enkele ingrijpende wijzigingen aangekondigd in de abonnementenstructuur, die per 1 januari 2021 ingaan. Het meest in het oog springende is dat voor houders van een voordeelurenabonnement een middagspits wordt ingevoerd. Tot nog toe konden houders van dit abonnement, dat al 8 jaar niet meer verkocht wordt, vanaf 9 uur ’s ochtends met 40% korting reizen.
Voor een reis van Enschede naar Utrecht koopt een reiziger drie vouchers voor een dagretour bij Kruidvat. Wanneer de reiziger deze vouchers op de dag van vertrek wil verzilveren, blijkt het deel van de NS-website waarop dit moet gebeuren niet beschikbaar. Bij de servicebalie wordt de reiziger verteld dat hij het beste drie reguliere dagretours kan aanschaffen om deze vervolgens te declareren bij NS. Wanneer de reiziger de declaratie indient, wordt deze echter afgewezen: er wordt per definitie geen restitutie verleend over E-tickets, zo luidt het argument.  
Hier vindt u de nieuwe kwartaalrapportage van de OV ombudsman over het tweede kwartaal van 2019.
We besteden onder andere aandacht aan informatievoorziening bij vertragingen en verstoringen.
OV ombudsman Bram Hansma in gesprek met Railforum. Dit gesprek is gehouden nog voor het moment van de naamswijziging van OV loket naar OV ombudsman. 
Uit cijfers van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) blijkt dat het aantal boetes voor (oud)studenten in verband met het te laat stopzetten van hun studentenreisrecht is gedaald van 13,2 miljoen euro in de eerste maanden van 2018 tot 4,1 miljoen euro in 2019. 
Vertragingen en uitval van ritten komen voor in het openbaar vervoer. Wat zijn de rechten van een reiziger, wanneer hij als gevolg van de vertraging van zijn trein bijvoorbeeld een vliegtuig mist of een taxi moet bestellen om op tijd bij haar tentamen te zijn? Sommige reizigers denken dat zij de gevolgschade (kosten van een gemiste vlucht of taxikosten) kunnen declareren bij de vervoerder. Zij reageren dan ook verrast, als de vervoerder hun declaratie afwijst. Voor deze mensen voelt dit onterecht. 
Het OV loket ontvangt regelmatig klachten over boetes; zo ook van een reiziger die op station Gorinchem incheckt om met de trein te gaan. In de trein wordt zijn OV-chipkaart gecontroleerd. De conducteur stelt vast dat meneer niet ingecheckt is en schrijft een boete uit. De reiziger meldt dat hij een duidelijke piep heeft gehoord, toen hij zijn kaart langs de incheckpaal bewoog. Het niet-inchecken kan dus ook veroorzaakt zijn door niet-werkende apparatuur. Bovendien heeft de reiziger helemaal geen voordeel bij niet-inchecken. Als gepensioneerd medewerker van Prorail reist meneer met een abonnement voor post-actieven, waardoor hij in het weekend gratis kan reizen. Dat doet voor de controleur niet ter zake.
Een oudere reiziger dient bij het OV loket een klacht in over NS. Hij reist ’s middags om half één met de trein van Amsterdam Amstel naar Helmond. De trein strandt helaas in Den Bosch door een stroomstoring bij Liempde. NS roept om om dat er vervangende bussen naar Eindhoven gaan rijden. De reiziger staat samen met honderden anderen tussen stalen hekken te wachten op de bussen. Omdat er steeds meer mensen bijkomen en de bussen slechts mondjesmaat aan komen rijden (elk kwartier een bus voor 50 passagiers), staat meneer al twee uur in de rij. Hij staat dan ongeveer in het midden van de rij.span>
Een reiziger meldt zich bij het OV loket, omdat hij een geschil heeft met NS. Wat is er gebeurd? Hij heeft 3 vouchers voor een dagretour bij het Kruidvat gekocht. Hiermee wil hij met twee reisgenoten van Enschede naar Utrecht reizen. De zogenaamde actietickets moeten online geactiveerd worden. Op de dag van zijn reis wil meneer de drie vouchers activeren. Helaas is dit niet mogelijk door een storing op dit deel van de website van NS. Meneer gaat op het station naar de servicebalie. Een medewerker van NS adviseert hem om reguliere tickets kopen om de reis te kunnen maken en daarna contact met de klantenservice op te nemen. De nieuwe tickets kosten € 93.
Een verstokte scooterrijdster reist een keer met de bus, omdat haar scooter bij de garage is voor een reparatie. Ze staat bij de bushalte aan de Poppestraat in Sint Willebrord te wachten op bus 312 van Rosendaal naar Breda. Ze stapt in en koopt een los kaartje, een zogenaamd ritkaartje, voor € 4,24. span>
Het OV loket ontving enkele klachten van reizigers over het nieuwe metrostation Noord in Amsterdam. Dit station is vorig jaar zomer in gebruik genomen bij de start van de Noord/Zuidlijn.  Eerder hadden reizigers al geklaagd over het ontbreken van een toilet op dit station. De laatste weken kregen wij enkele klachten over het ontbreken van bankjes op dit station. Als je even moet wachten, kun je nergens zitten. Voor veel mensen waaronder ouderen kan dit bezwaarlijk zijn. 
Bewoners in de omgeving van Amstelveen zijn niet blij met de veranderingen in het openbaar vervoer die Connexxion in december heeft doorgevoerd. Met een petitie hopen zij politiek, Connexxion en Vervoersregio Amsterdam wakker te schudden.