Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

Resultaten

Een reiziger vult de advieswijzer abonnementen van NS in en koopt op basis daarvan een jaarabonnement. Later blijkt dat zij een maandtrajectkaart had moeten bestellen. Ze neemt de volgende dag contact op met de klantenservice van NS. Mevrouw krijgt het advies om de bestelling te annuleren.
NS- abonnementhouders van wie de OV-chipkaart binnenkort verloopt, krijgen een mail met het verzoek een nieuwe foto te uploaden. Een reiziger voldoet aan dat verzoek en krijgt een bevestiging waarin staat dat hij binnen een paar dagen zijn kaart zal ontvangen. Maar er komt geen kaart. Er gaan enkele weken voorbij.
Een reiziger heeft ruim op tijd een vervangende kaart aangevraagd en hiervan een bevestiging ontvangen. Als zijn oude kaart bijna verloopt, belt hij met Klantenservice OV-chipkaart. De betreffende medewerker zegt dat de aanvraag is ontvangen. Hij zal de kaart op tijd ontvangen.
Een reiziger staat om 07.00 uur op het station Amsterdam Bijlmer om de trein te nemen naar Groesbeek voor de bruiloft van haar zus, waarbij zij getuige is. Om 7:15 uur valt de eerste trein richting Nijmegen uit. Een NS-medewerker laat weten dat de volgende twee treinen ook niet zullen rijden.
Een student mist zijn trein naar Utrecht omdat twee opeenvolgende GVB trams van lijn 1 naar Amsterdam Centraal niet komen opdagen en omdat de derde vertraagd is. Daardoor zal hij ook geen aansluiting meer hebben op de bus naar Oudewater.
Een reiziger is onderweg naar Zoetermeer-Oost. Door een stroomstoring op station Gouda rijden er geen treinen meer. NS zet bussen in. Op Zoetermeer-Oost kan mevrouw niet meer uitchecken. In de bus is geen in- en uitcheckapparatuur aanwezig.
Een reiziger maakt online een reservering voor twee treintickets voor een trip naar Parijs. Hij boekt per ongeluk twee tickets op de Thalys voor Parijs – Amsterdam in plaats van voor Amsterdam – Parijs.
Een reiziger wil zijn oude OV-chipkaart stopzetten. Van een baliemedewerker op een station hoort hij dat hij een formulier in moet vullen en dat hij zijn oude kaart moet opsturen. Daarna krijgt hij het saldo terug dat nog op de kaart staat. Hij vult het formulier in en hoort vervolgens niks.
Een reiziger stapt op station Dordrecht, waar de incheckpoortjes sinds kort gesloten zijn, in de trein. Op Rotterdam Centraal merkt mevrouw dat ze heeft ingecheckt bij Arriva in plaats van bij NS. Mevrouw vraagt de 10 euro, die van haar saldo is afgeschreven, terug.
Een reiziger stapt in Hengelo in de trein om naar Schiphol te reizen. Zijn trein komt voor Apeldoorn tot stilstand en moet terugkeren naar Deventer. Hij is dan al twee uur onderweg. De eerstvolgende trein richting Schiphol vertrekt om 19.47 uur met aankomsttijd op Schiphol om 21.53 uur.
NS kent een Geld terug bij Vertraging-regeling. Bij een vertraging van meer dan 30 minuten krijgt de reiziger een gedeelte van de reiskosten vergoed; bij meer dan 60 minuten zelfs het volledige bedrag.
Reizigers die de leeftijd van 60 zijn gepasseerd kunnen gebruik maken van zogenaamde keuzedagen, treinkaartjes voor een laag bedrag waarmee door heel Nederland met de trein gereisd kan worden. Een reiziger maakt gebruik van een NS keuzedag wanneer hij met de trein van Apeldoorn naar Harlingen Haven wil reizen.
Een reiziger uit Nieuwdorp reist regelmatig met een 2-sterren abonnement van Connexxion naar Goes om Nederlandse lessen te volgen Op een gegeven moment kan hij niet meer inchecken. Omdat hij de lessen niet kan missen moet hij losse kaartjes kopen. De chauffeur adviseert de reiziger om de klantenservice te bellen en te informeren of het abonnement wel geldig is.
Ook in het stad- en streekvervoer kunnen reizigers aanspraak maken op een restitutieregeling bij uitval van een rit. In het geval van deze reiziger is een rit van lijn 173 naar Eindhoven uitgevallen. Vervoerder Hermes heeft een regeling dat bij verwijtbare rituitval een bedrag van € 15,– kan worden teruggevraagd.
Naast het bemiddelen voor individuele reizigers houdt het OV loket zich ook bezig met het proberen op te lossen van problemen waar meer reizigers last van hebben. Een pas afgestudeerde meldde zich bij het OV loket omdat hij niet gebruik kon maken van de aanbieding van NS om aansluitend aan de studie een gratis Dal Voordeel abonnement met een looptijd van 1 jaar af te sluiten of 50 euro korting te krijgen op een ander NS-abonnement, het zogenaamde uitgestudeerdenaanbod.