Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

Beëindiging persoonlijke OV-chipkaart pas na bemiddeling gelukt

Een reiziger uit Duitsland neemt contact op met OV Ombudsman. Meneer heeft een persoonlijke OV-chipkaart gebruikt tijdens zijn bezoeken aan Nederland. Meneer komt er, als hij weer thuis is,  achter dat hij zijn kaart is kwijtgeraakt. Hij probeert via OV-chipkaart.nl zijn kaart te blokkeren en het bedrag dat nog op de kaart staat terug te vragen. Dit lukt echter niet via de website, omdat OV-chipkaart.nl geen Duits IBAN accepteert. Meneer neemt telefonisch contact op met Klantenservice OV-chipkaart, maar krijgt te horen dat zij hem niet kunnen helpen.

OV Ombudsman besluit te bemiddelen in deze klacht. Wij nemen contact op met Klantenservice OV-chipkaart om de OV-chipkaart van meneer alsnog te laten blokkeren. OV-chipkaart laat ons weten dat de kaart handmatig zal worden beëindigd en het resterende bedrag wordt gerestitueerd. Het is onduidelijk waarom dat niet mogelijk was toen meneer zelf belde met de klantenservice. De reiziger laat weten tevreden te zijn met onze interventie en bevestigt dat de kaart eindelijk is geblokkeerd.