Aangepast zoeken
Sorteren op:
Relevance
Relevance
Date
Web
 
 
 
Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht
Het OV loket ontvangt regelmatig klachten over boetes; zo ook van een reiziger die op station Gorinchem incheckt om met de trein te gaan. In de trein wordt zijn OV-chipkaart gecontroleerd. De conducteur stelt vast dat meneer niet ingecheckt is en schrijft een boete uit. De reiziger meldt dat hij een duidelijke piep heeft gehoord, toen hij zijn kaart langs de incheckpaal bewoog. Het niet-inchecken kan dus ook veroorzaakt zijn door niet-werkende apparatuur. Bovendien heeft de reiziger helemaal geen voordeel bij niet-inchecken. Als gepensioneerd medewerker van Prorail reist meneer met een abonnement voor post-actieven, waardoor hij in het weekend gratis kan reizen. Dat doet voor de controleur niet ter zake.

De reiziger dient bezwaar in tegen de boete, maar Qbuzz, vervoerder op dit traject, wijst zijn boete af. De reiziger vraagt hulp van het OV loket. Wij zijn met hem van mening dat de boete kwijtgescholden moet worden. Wij nemen contact op met Qbuzz en wijzen hen op het toonrecht. Dit houdt in dat je een boete kunt laten kwijtschelden, als je reist in de 'vrij reizen' periode van je abonnement. Dat is bij deze reiziger het geval.

Qbuzz laat ons wezen dat het bezwaar de eerste keer is afgewezen, omdat de lezing van de verbalisant een andere is dan die van de reiziger. Men is echter bereid om de reisgeschiedenis en het abonnement van meneer opnieuw te bekijken. Korte tijd later ontvingen we bericht van onze contactpersoon bij Qbuzz. Op basis van de aangeleverde informatie concludeert men dat het bezwaar de eerste keer onterecht is afgewezen. De boete wordt kwijtgescholden. Wij brengen de reiziger het goede nieuws, die zegt blij te zijn dat aan zijn rechtvaardigheidsgevoel is voldaan. Fijn dat onze bemiddeling opnieuw heeft gewerkt. Heeft u ook een boete gekregen die u onterecht vindt? Neem contact met ons op.