Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

Gevolgen corona-crisis voor het OV

De corona-crisis raakt heel Nederland. Als gevolg van de getroffen overheidsmaatregelen werkt een groot deel van de Nederlanders vanuit huis. OV-bedrijven hebben maatregelen genomen en hun dienstregelingen aangepast. Dit heeft enorme implicaties voor het Nederlandse openbaar vervoer en dus voor reizigers. In dit document zetten we een aantal zaken op een rijtje.

Aanpassingen in de dienstregelingen

Alle vervoerders rijden tot en met 28 april een sterk uitgedunde dienstregeling. Vanaf vrijwel ieder station in Nederland rijden in alle richtingen twee treinen per uur. Vanaf stations waar normaal één trein per uur reed, blijft dit zo. Het voert te ver om in dit document een overzicht van alle dienstregelingen op het spoor en in het stads- en streekvervoer te geven. Kijk daarom voordat u gaat reizen op de reisplanner(s).

Abonnementen

Veel reizigers vragen zich af of ze geld terug kunnen krijgen voor hun abonnement, nu ze niet met het OV kunnen reizen. Vervoerders betalen geen abonnementskosten terug, omdat er, weliswaar minder, nog steeds OV beschikbaar is. Consumentenorganisaties hebben de vervoerders gevraagd om een tijdelijke opschorting van het abonnement. Het is onduidelijk of deze of een andere oplossing er gaat komen.

Heeft u een bus-, tram- of metroabonnement, dan is de enige oplossing op dit moment om dit abonnement op te zeggen. Als de periode dat u niet kunt reizen voorbij is, moet u een nieuw abonnement aanschaffen.

Heeft u een jaarabonnement bij een treinvervoerder dat langer dan een jaar actief is, kunt u het abonnement iedere maand opzeggen. Als u een NS Dal Voordeel, Dal Vrij, Weekend Vrij, Altijd Voordeel of Altijd Vrij (reizen op saldo) abonnement heeft, kunt u (tijdelijk) overstappen op NS Flex Basis. Met NS Flex Basis betaalt u achteraf, uitsluitend voor de reizen die u heeft gemaakt. Zolang u niet reist, betaalt u € 0 per maand. Na 30 dagen kunt u weer overstappen naar uw huidige abonnement, maar dit blijft dan wel een Flex abonnement (achteraf betalen). Let op: als u een Voordeelurenabonnement heeft en tijdelijk overstapt naar NS Flex basis, kunt u niet meer terug naar het Voordeelurenabonnement. NS Flex is bovendien niet beschikbaar voor reizigers die ook een abonnement voor bus, tram of metro hebben.

In alle gevallen geldt dat u voor beëindiging van uw abonnement naar een oplaadautomaat moet om het abonnement definitief te verwijderen. U moet hiervoor dus de deur uit.

Wij adviseren u, wanneer u opzegging van uw abonnement of een overstap op NS Flex overweegt, om contact op te nemen met de klantenservice van uw vervoerbedrijf.

Actiekaartjes en keuzedagen

De geldigheid van Kruidvatkaartjes en andere actiekaartjes wordt automatisch verlengd tot eind van het jaar. Als u een NS-Keuzedag misloopt omdat de termijn verloopt, kunt u contact opnemen met de NS klantenservice. U krijgt dan een voucher voor een nieuwe keuzedag.

Fietsenstallingen

Als uw fiets in een betaalde NS-fietsenstalling staat en u kunt deze niet ophalen, hoeft u niet bang te zijn dat u extra moet betalen. Bemande stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden. Wij adviseren de berichtgeving van NS in de gaten te houden voor de definitieve duur van deze regeling. Voor alle stallingen geldt tijdelijk geen maximale stallingsduur.

Veilig reizen

De Nederlandse overheid, de vervoerders en ook de OV ombudsman kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: houd je aan de richtlijnen van het RIVM, en reis alleen met het openbaar vervoer wanneer dat strikt noodzakelijk is. Om verspreiding tegen te gaan vragen de vervoerders om personeel en medereizigers de ruimte te geven tijdens het in- en uitstappen. Om contactmomenten te minimaliseren lopen conducteurs geen controlerondes in de trein. Vanaf 14 maart is er per NS-station, indien mogelijk, tenminste een winkel en een Tickets & Service-balie of OV Servicewinkel geopend.

Tijdens de schoonmaakrondes in de voertuigen wordt extra aandacht besteed aan contactpunten zoals deurklinken en hoofdsteunen. In treinen met toiletten worden zeep en papieren handdoekjes extra bijgevuld.

In het stads- en streekvervoer kunnen reizigers alleen nog achterin instappen. In veel voertuigen is het niet meer mogelijk om een kaartje te kopen bij de chauffeur. Contant betalen is nergens meer mogelijk; reizigers worden verzocht te pinnen. Servicebalies op stations zijn beperkt geopend.

Hoe nu verder?

De aankomende maanden zullen onzeker zijn. Dit geldt voor heel Nederland en dus ook voor de OV-sector. Heeft u vragen over het openbaar vervoer tijdens de corona-crisis? Of heeft u een klacht over een dienstregeling of andere zaken? Meldt u dan eerst bij de klantenservice of op de website van de vervoerder. Veel klantenservices hebben het momenteel extra druk. Dit heeft invloed op de afhandelingstijd. Komt u er met de vervoerder niet uit, dan kan de OV ombudsman u wellicht helpen. U kunt contact met ons opnemen via de telefoon 033-4220455 of via het klachtenformulier op www.ovombudsman.nl.