Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

Intercity’s terug in dienstregeling

Op 17 april maakten de Nederlandse Spoorwegen bekend om vanaf woensdag 29 april aan de uitgedunde basisdienstregeling meer intercity’s toe te voegen. Vanaf bijna ieder station in Nederland waar normaal ook intercity’s stoppen, vertrekt dan minstens 1 keer per uur een intercity. De OV ombudsman is verheugd dat de NS gehoor geeft aan de vraag vanuit reizigers om weer intercity’s te laten rijden. Spijtig is het wel dat dit zes weken heeft geduurd en reizigers al die tijd onnodig lang onderweg zijn geweest.

De vervoerder verwacht dat de extra intercity’s ervoor zullen zorgen dat het makkelijker wordt om de anderhalve meter afstand te houden in de trein. Ook de reistijd over langere afstand wordt hierdoor weer normaal. Dit is heel goed nieuws voor mensen die werkzaam zijn in één van de vitale beroepen waar de samenleving nu zwaar op leunt. Zij kunnen nu veilig blijven reizen en hun belangrijke werk blijven doen.

Vanaf half maart reden op veel trajecten vooral stoptreinen. Dit leidde soms tot te volle treinen. Reizigers hadden bovendien, door de vele tussenstops van de sprinters en slechte aansluitingen, last van een veel langere reistijd. De OV ombudsman heeft direct vanaf de start van de basisdienstregeling bij NS aangegeven dat het schrappen van nagenoeg alle intercity’s een ongewenste uitholling van de dienstregeling was.

OV ombudsman roept alle vervoersbedrijven in deze ingewikkelde tijd op om in ‘de juiste stand’ te blijven. Een stand waarin continue gekeken wordt naar waar het beter kan in de dienstregeling, zoals die op dat moment gereden wordt. Want aankomende maanden zal het OV geregeld in een nieuwe situatie belanden. Iedere keer als er deels wordt opgeschaald, bij ieder stapje vooruit uit de lockdown zal de OV-branche adequaat moeten reageren.

Nu NS meer treinen laat rijden, blijft overigens deze boodschap nog steeds actueel: gebruik het OV niet voor een uitje, maar alleen als je een vitaal beroep hebt of niet anders kan.