Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

Keuzedag te vroeg beschikbaar. Bemiddeling succesvol.

Een reiziger gaat naar een kaartautomaat om een terugbetaling van een gemiste uitcheck op te halen en op haar OV-chipkaart te zetten. Door deze handeling wordt onbedoeld een keuzedag op haar OV chipkaart geladen. Met een keuzedag kan ze de hele dag door Nederland reizen met de trein. Maar zij wil deze keuzedag nu nog niet gebruiken, maar op een later tijdstip voor een langere reis. Ze vraagt de klantenservice van NS om hulp. De klantenservice zegt haar dat zij het ophalen van de Keuzedag niet kunnen terugdraaien. Dat betekent dat ze bij de eerstvolgende incheck bij NS de keuzedag zal verbruiken.

Dat wil mevrouw absoluut niet en zij neemt contact op met OV Ombudsman. Wij besluiten voor haar te bemiddelen in de klacht. Naar onze mening was de bedoeling van mevrouw duidelijk. Zij wilde alleen het geld van de gemiste uitcheck terug op haar OV-chipkaart zetten. Gelukkig besluit NS om mevrouw twee oplossingen aan te bieden. Als eerste kan mevrouw wachten, totdat zij gaat reizen met de Keuzedag. Dan zou ze haar OV-chipkaart met kortingsabonnement tot die tijd niet meer kunnen gebruiken. De NS biedt aan om in dat geval voor één reis vol tarief de korting achteraf alsnog te verrekenen. Dat vindt mevrouw erg onhandig. De tweede optie is dat mevrouw de Keuzedag activeert en hiermee niet reist, waardoor deze verloopt. De NS stuurt dan een dagkaart ter vervanging van de Keuzedag toe. Mevrouw gaat akkoord met de tweede optie. NS heeft haar inmiddels ter vervanging een eenmalige OV-chipkaart in de vorm van een Dagkaart 2e klas toegestuurd.


Deprecated: Directive 'allow_url_include' is deprecated in Unknown on line 0