Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

Korting misgelopen. Na bemiddeling zes maanden vergoed.

Een studente vraagt het studentenreisproduct van DUO aan en zet dit op haar OV-chipkaart. Op die kaart staat al een Flex Voordeel abonnement van NS. Zij weet niet dat abonnementen met een verschillend betaalregime (reizen op rekening en reizen op saldo) niet samengaan. Pas na acht maanden komt zij erachter, dat zij geen korting heeft gekregen voor de reizen die zij met NS maakte in de periodes, waarbij haar studentenreisrecht niet geldig was. Zij neemt contact op met NS, die haar erop wijst dat dat in de voorwaarden van de Flex abonnementen staat. Maar zij had al een Flex abonnement en daar kwam het studentenreisproduct bij. DUO geeft logischerwijs geen waarschuwing dat je Flex abonnement niet werkt, als je het studentenreisrecht aan je OV-chipkaart toevoegt. NS is bereid om haar één maand gemiste korting terug te betalen. Omdat zij dat te weinig vindt, neemt de studente contact op met OV Ombudsman. Wij zijn het met haar eens.

Voor OV Ombudsman is dit een bekend probleem. Nog steeds overkomt dit meerdere reizigers. In de kwartaalrapportages over het vierde kwartaal van 2021 en het eerste kwartaal van 2022 schreven wij hier al over. Het is vervelend dat het reizigers zoveel moeite kost om restitutie van de misgelopen korting te krijgen. Na onze bemiddeling gaat NS overstag. De studente krijgt nu zes maanden vergoed in plaats van één maand.