Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

Met bus over de vluchtstrook

Een forens reist elke dag voor zijn werk van Sleeuwijk naar Vianen Lekbrug met de buslijnen 400 en 401 van Arriva, gevolgd door een overstap op buslijn 287 van U-OV richting de Uithof in Utrecht. Er zijn veel vertragingen op deze buslijnen en ook vallen er in de middag zomaar bussen uit.

De bus mag bij file grote delen over de vluchtstrook en binnendoor, maar niet alle chauffeurs doen dit, waardoor de reiziger zijn overstap mist. Op een verzoek voor compensatie via de website van Arriva hoort de reiziger niks. Voor een abonnement van bijna € 2500 euro per jaar aan Arriva verwacht de reiziger wat meer punctualiteit.

Het OV loket vraagt na bij Arriva waarom chauffeurs achteraansluiten in de file en niet de toegestane vluchtstrook of de route binnendoor gebruiken. Arriva laat ons weten dat de bussen op deze lijn vroeger voorzien werden van verkeersinformatie via een ingebouwde radio. Nu is dat niet meer het geval, want de opdrachtgever stelde het niet als eis in de concessie. Arriva geeft nu via de boordcomputer files door aan de chauffeur. Soms is een file niet vroegtijdig bekend en kan de chauffeur pas reageren als deze bijvoorbeeld een file waarneemt. Iedere chauffeur moet dan zelf inschatten welke alternatieven er zijn; via de vluchtstrook of andere route.