Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

Mogelijkheden tot vergoeding na grote treinstoring op zondag

Veel reizigers hebben gisteren last gehad van de grote ICT-storing bij NS op zondag 3 april. Ze konden niet met de trein mee of ze zijn onderweg gestrand. Velen hebben alternatief vervoer moeten zoeken. Daarvoor zijn soms extra kosten gemaakt. Welke rechten heb je als reiziger op een vergoeding van je ticket, alternatief vervoer of taxikosten? Als je je reis niet hebt kunnen afmaken, is over het algemeen vergoeding van het ticket mogelijk. Als je helemaal niet hebt kunnen reizen, is er meestal geen vergoeding mogelijk. Dit kan anders zijn als je een Weekend Vrij Abonnement hebt of een Studentenreisproduct voor het weekend en je je reis hebt moeten uitstellen tot maandag. Gevolgschade (taxikosten, overnachting e.d.) worden over het algemeen niet vergoed, maar ook hier zijn soms uitzonderingen mogelijk. Voor een uitgebreid overzicht van de mogelijkheden tot vergoeding, kun je op de website van Rover terecht.

Als je last hebt gehad van deze storing en kosten hebt gemaakt, adviseren we je om een verzoek tot vergoeding van eventueel gemaakte kosten in te dienen bij NS. Kom je er niet uit met de vervoerder, neem dan contact op door het invullen van het klachtenformulier op de website van OV Ombudsman.