Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

Onbedoelde wisseltruc met OV-chipkaart

Hoe reist u met de OV-chipkaart? Haalt u de kaart uit uw tas of portemonnee of houdt u simpelweg uw tas of portemonnee voor de incheckpaal? Als u het op die laatste manier doet, lees dan vooral verder.

Een reiziger heeft een persoonlijke OV-chipkaart van NS die zij elke dag gebruikt om met de trein te reizen. Omdat zij in het verleden een paar keer deze kaart vergeten was, laat ze haar OV-chipkaart in de voorkant van haar portemonnee zitten. Ze haalt haar portemonnee voor de NS-palen langs om in en uit te checken. Geen gedoe en het werkt altijd.

Op een dag reist ze met tram 17 van HTM in Den Haag. Ze checkt in bij de halte Winkelcentrum Markthof door haar portemonnee voor de scanner in de tram te houden. De scanner geeft aan dat ze is ingecheckt. Mevrouw wordt tijdens de rit gecontroleerd. De controleur zegt dat zij niet is ingecheckt en legt haar een boete op. Mevrouw is ervan overtuigd dat ze wel heeft ingecheckt, maar op haar persoonlijke OV-chipkaart is dat niet te zien.

Pas later komt ze erachter dat er ver weggestopt in haar portemonnee nog een OV-chipkaart zit, een anonieme OV-chipkaart. Ze laat deze kaart uitlezen bij een balie van HTM en ziet op de uitdraai dat ze wel degelijk heeft ingecheckt voor de rit waarvoor zij beboet is. Er is € 4,00 afgeschreven voor een rit die €1,81 kost. Alleen is het geld van de anonieme OV-chipkaart afgeschreven en niet van de persoonlijke kaart, zoals normaal altijd gebeurt.

Mevrouw dient een bezwaar in tegen de boete, maar dit wordt door HTM afgewezen. Het OV loket vraagt HTM de zaak opnieuw te bekijken. Mevrouw heeft immers ingecheckt; dat is op haar kaart te zien. Zij is dus geen zwartrijder, maar zij liet alleen de verkeerde OV-chipkaart aan de controleur zien.

Onze bemiddeling heeft succes. HTM scheldt de boete kwijt. En mevrouw laat ons weten dat zij de (juiste) OV-chipkaart sinds dit incident altijd uit haar portemonnee haalt voor het in- en uitchecken.