Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

Opmerkelijk: na aanschaf abonnement duurder uit

Een vader koopt voor zijn zoon, die dagelijks met Arriva en Qbuzz van Joure naar Heerenveen reist een Altijd Korting Scholierenabonnement van Arriva voor 17,50 euro. Na een paar dagen komt zijn zoon erachter dat hij meer betaalt dan zijn vrienden.

Toen hij nog geen kortingsabonnement had, betaalde hij voor de rit Joure – Heerenveen met Arriva 2,42 euro en voor de korte stadsrit bij Qbuzz 0,55 euro, totaal 2,97 euro. Op de terugweg betaalt hij voor de rit met Qbuzz 1,34 euro en voor het tweede deel van zijn reis met Arriva 1,67, totaal 3,01 euro.

Met de Altijd Korting Scholieren kortingskaart betaalt hij voor de heenreis met Arriva 1,09 euro, maar voor het ritje met Qbuzz betaalt hij 1,41 euro (totaal 2,50 euro). Op de terugweg gebeurt er iets vreemds. Dan betaalt hij 1,43 euro bij Qbuzz en 1,67 bij Arriva (totaal 3,10 euro). Al met al betaalt hij door de kortingskaart op de terugweg meer dan toen hij geen kortingskaart had.

Welk mechanisme speelt hier een rol? Ten eerste is het Altijd Korting Scholier abonnement van Arriva niet geldig in de bus van Qbuzz. Qbuzz ziet de reiziger op de heenweg door de kortingskaart niet als overstapper, maar als nieuwe reiziger. Zij brengen de reis tegen vol tarief inclusief het opstaptarief in rekening. De terugreis start met Qbuzz. Vervolgens stapt de scholier over op Arriva. Dit geldt als een wissel van reisproduct (van reizen zonder korting tot reizen met Altijd korting scholier abonnement). Arriva kan bij een overstap van een andere vervoerder op Arriva binnen 35 minuten geen korting berekenen.

Samengevat, in dit geval is de reiziger beter af zonder abonnement. Dat is opmerkelijk. De reiziger wil gewoon van A naar B, ongeacht met welke vervoerder. Er is een oplossing mogelijk als vervoerders gaan samenwerken en een scholierenabonnement ontwikkelen, dat bij alle vervoerders geldig is. Wie pakt deze handschoen op?