Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

Opzeggen vanuit het buitenland (bijna) onmogelijk

Een reiziger zit sinds maart 2020 vast in Ierland vanwege de coronapandemie. Al enige tijd probeert zij haar Dal Voordeel abonnement op te zeggen. Mevrouw heeft hiervoor contact opgenomen met NS via Facebook. NS geeft aan dat zij het abonnement zullen beëindigen. Om deze beëindiging definitief te maken, moet mevrouw naar een ophaalautomaat. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien mevrouw voorlopig in Ierland verblijft.

Mevrouw vraagt vrienden in Nederland om haar te helpen. Helaas leidt dit niet tot een oplossing, omdat alleen de houder van het abonnement het abonnement kan beëindigen. Bovendien zijn het telefoonnummer en de site van  NS niet te bereiken vanuit Ierland. Contact met de klantenservice van de NS is hierdoor lastig. De betalingsherinneringen blijven binnenkomen, terwijl zij haar abonnement niet kan stopzetten.

Mevrouw is ten einde raad en besluit contact op te nemen met de OV ombudsman. Helaas is het technisch niet mogelijk om een abonnement te beëindigen op afstand. Vooral in situaties waarin iemand fysiek niet in staat is om een kaartautomaat te bezoeken, zou het zeer wenselijk zijn dat dit wel mogelijk wordt. Wij laten mevrouw weten dat de kaart wel kan worden geblokkeerd. Hierdoor is de kaart echter niet meer te gebruiken. Mevrouw vindt dit een betere optie dan blijven betalen voor een abonnement wat zij niet kan gebruiken.

Wij dienen bij NS het verzoek in om de kaart te beëindigen en coulance te verlenen over de openstaande abonnementskosten. NS geeft aan dat zij contact zullen opnemen met Klantenservice OV chipkaart om de kaart te blokkeren. Het abonnement wordt opgezegd en uit coulance worden een aantal openstaande vorderingen kwijtgescholden. Al met al een passende oplossing.