Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

Statistieken december

In december 2021 heeft OV Ombudsman 173 klachten ontvangen over het openbaar vervoer. Het aantal klachten in december is iets lager dan in november, toen 181 reizigers een klacht indienden. Vorig jaar december ontving OV Ombudsman 179 klachten van OV-reizigers. De meeste klachten in december 2021 gaan over uitgevallen ritten. Op de tweede plaats staan klachten over restitutie van reiskosten, wanneer bijvoorbeeld teveel saldo is afgeschreven bij het inchecken of wanneer er problemen zijn met het abonnement. Op de derde plaats staan klachten over vertragingen. De meeste klachten gaan over NS, daarna volgt Arriva en op de derde plaats de stadsvervoerders HTM en GVB. In december heeft OV Ombudsman vijftien keer actief bemiddeld tussen reiziger en vervoerder. In acht gevallen is de bemiddeling afgerond waarvan 5 keer succesvol. Bij zeven van de vijftien klachten loopt de bemiddeling nog.