Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

Ticket niet bruikbaar door vooringevulde datum

Een reiziger boekt een hotelovernachting via de Spoordeelwinkel. In het verleden heeft mevrouw dit vaker gedaan naar volle tevredenheid. Nadat zij heeft geboekt komt zij erachter dat er iets is veranderd sinds de vorige keer dat zij deze aankoop heeft gedaan. De dag van de heen- en terugreis zijn namelijk al ingevuld. De vorige keer dat zij deze aankoop deed, waren deze gegevens niet vooraf bepaald. Op basis van de voorgaande ervaring heeft mevrouw de nieuwe aankoop gedaan. Zij wil namelijk graag een nacht extra overnachten bij een vriendin. Zij dacht dat ze de datum voor de terugreis had aangepast, maar dat blijkt niet het geval. Nu kan zij haar ticket voor de terugreis niet meer gebruiken.

NS laat weten dat de datum tegenwoordig automatisch wordt ingevuld om fraude te voorkomen. Zij kunnen helaas niets voor haar betekenen. OV Ombudsman besluit te bemiddelen. Dat de datum van de reis tegenwoordig al is ingevuld bij het boeken is niet terug te vinden op de pagina van de Spoordeelwinkel.  OV Ombudsman is van mening dat mevrouw niet kon weten dat de datum vooringevuld wordt. NS laat weten begrip te hebben voor de situatie en komt mevrouw tegemoet met twee dagretourtickets. Mevrouw is tevreden met deze oplossing.