Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

Toch een oplossing voor verlopen keuzedagen

De OV ombudsman heeft recent meerdere klachten ontvangen over NS-keuzedagen. Zoals bekend zorgde corona ervoor dat reizen met het OV in het voorjaar alleen mogelijk was voor mensen met vitale beroepen. Later konden meer mensen van het OV gebruik maken; wel met een mondkapje. Toch was de boodschap van de overheid nog steeds: verplaats je zo min mogelijk. Een gepensioneerd echtpaar koos er daarom voor om langere tijd geen gebruik te maken van het OV.

Het echtpaar kreeg in mei een mail van NS waarin stond dat hun nieuwe keuzedagen automatisch een geldigheid van tot en met 31 december 2020 zouden krijgen. Daar waren ze erg blij mee. Getriggerd door de mail belden ze met de klantenservice om te vragen naar keuzedagen van voor 25 mei, die ze niet gebruikt hadden.

Zij kregen te horen dat die dagen verlopen waren. Als ze eerder contact hadden opgenomen, hadden ze hiervoor dagkaarten kunnen krijgen, maar nu kon dat niet meer. “We moeten ons aan de richtlijnen houden en kunnen de geldigheid van de datum niet aanpassen”, aldus de klantenservicemedewerker.

Het echtpaar was daar niet blij mee en vroeg de OV ombudsman om hulp. Wij brachten in bij NS dat het niet voor alle reizigers duidelijk was dat ze zelf contact hadden moeten opnemen met NS voor de oudere keuzedagen. Reizigers hadden hierover geen mail ontvangen van NS, maar moesten het van de website of via de social media kanalen vernemen.

Tot onze vreugde konden wij enige tijd later aan het echtpaar melden dat NS toch bereid was om hen alsnog drie couponcodes voor een dagje met de trein toe te sturen. Een mooi gebaar van NS. Nu maar hopen dat de situatie met corona snel verbetert, zodat weer meer mensen kunnen genieten van een dagje uit met de trein.