Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

‘Voor de opzegging van uw abonnement moet u niet bij ons zijn.’

Omdat de OV-chipkaart 5 jaar geldig is en de OV-chipkaart circa 7 jaar geleden is ingevoerd zijn er steeds meer mensen bij wie hun OV-chipkaart verloopt. Zo ook bij een reiziger die zag dat zijn OV-chipkaart vanaf 09-09-2015 niet meer geldig is. Op zijn OV-chipkaart zit een NS-abonnement dat iets langer doorloopt, namelijk tot en met 18 september 2015.

Omdat hij dit abonnement niet meer nodig heeft, wil hij het abonnement opzeggen. Al enkele weken is hij in gesprek met NS, maar de NS zegt dat men het abonnement niet kan stopzetten omdat op de einddatum van het abonnement de kaart niet meer geldig is. Eerder stopzetten is niet mogelijk volgens de NS-klantenservice. De medewerker van NS adviseert hem om zijn kaart te laten blokkeren bij Klantenservice OV-chipkaart.

‘Oké, prima’, denkt de reiziger. Hij neemt contact op met Klantentenservice OV-chipkaart, maar hoort vervolgens dat hij zijn OV-chipkaart niet meer kan blokkeren. Het is na 9 september en zijn kaart is inmiddels verlopen. Bijkomend probleem is dat hij geen nieuwe persoonlijke OV-chipkaart kan aanvragen, omdat er volgens Klantenservice OV-chipkaart een abonnement op zijn oude kaart staat. En dat abonnement moet eerst stopgezet worden. En dat wil hij ook, maar volgens NS kan dat niet (zie boven). Een kip en het ei-verhaal. Wat was er eerst? De reiziger is geïrriteerd, omdat:

  • hij ruim op tijd contact heeft opgenomen met NS en Klantenservice OV-chipkaart
  • beide partijen constant naar elkaar wijzen en hem van het kastje naar de muur sturen

Hij komt er niet uit. De reiziger heeft zijn klacht ingediend bij het OV loket. Wij hebben hem gevraagd om ons wat aanvullende informatie over zijn abonnement, zijn OV-chipkaartnummer en eventuele correspondentie met beide partijen toe te sturen. Met die gegevens zullen wij NS en Klantenservice OV-chipkaart dringend verzoeken de klacht van meneer op te lossen. Wij hopen op een snel resultaat.