Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

Een reiziger stapt in Hengelo in de trein om naar Schiphol te reizen. Zijn trein komt voor Apeldoorn tot stilstand en moet terugkeren naar Deventer. Hij is dan al twee uur onderweg. De eerstvolgende trein richting Schiphol vertrekt om 19.47 uur met aankomsttijd op Schiphol om 21.53 uur. Omdat het vliegtuig om 21.50 uur vertrekt neemt de reiziger zijn toevlucht tot een taxi naar Schiphol samen met drie andere reizigers. Hij dient een verzoek voor geld terug bij vertraging en restitutie van de taxikosten in bij NS, maar deze worden afgewezen. Met betrekking tot de GTBV voert NS als argument aan dat hun klant niet heeft uitgecheckt op Schiphol.

Het OV loket vraagt NS om de zaak opnieuw te bekijken. De reiziger had ruim de tijd genomen voor zijn reis. Als de trein volgens dienstregeling had gereden, zou de reiziger meer dan 2 uur voor vertrek van zijn vlucht op Schiphol zijn geweest. Dat hij niet heeft uitgecheckt op Schiphol kan naar onze mening geen reden zijn om geen vergoeding voor de vertraging toe te kennen. Gelukkig hebben de argumenten van het OV loket NS ervan kunnen overtuigen dat een vergoeding op zijn plaats was. Hoewel het zeer ongebruikelijk is dat NS taxikosten vergoedt, heeft de reiziger zowel een vergoeding voor de vertraging als voor de taxikosten ontvangen.