Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

Boete kwijtgescholden voor het niet hebben van een fietskaartje

Een reiziger gaat een dagje fietsen en laat zijn mobiele telefoon thuis. Hij wil terugreizen naar Westervoort met de Breng (Connexxion)-trein en probeert op station Arnhem Velperpoort een kaartje voor zijn fiets te kopen. Er is echter geen servicebalie op dit station en de kaartautomaat op het station biedt geen fietstickets aan. Omdat hij toch thuis moet komen, stapt hij in de trein. Hij wordt gecontroleerd en krijgt een boete.

Connexxion wijst zijn bezwaar tegen de boete af. Een reiziger is te allen tijde verantwoordelijk voor een geldig vervoersbewijs, ook voor fietsen en huisdieren. De reiziger is het niet eens met die afwijzing. Er was geen sprake van onwil, maar van onmacht. Hij kon simpelweg niet een fietskaartje aanschaffen op station Arnhem Velperpoort. ‘Het kan toch niet zo zijn dat je als reiziger altijd een werkende smartphone op zak moet hebben om boetes te voorkomen’, schrijft de reiziger aan OV ombudsman.

OV Ombudsman besluit te bemiddelen in deze klacht. Wij nemen contact op met Connexxion en stellen dat meneer – door zonder fietskaartje op de trein te stappen – inderdaad niet heeft voldaan aan één van zijn reizigersverplichtingen. Het is hem echter wel erg moeilijk gemaakt om een fietskaartje te kopen. OV Ombudsman heeft meerdere malen zijn zorgen geuit over het verschuiven van de kaartverkoop naar uitsluitend online-omgevingen. Sommige reizigers hebben geen smartphone, een batterij kan bovendien leeg zijn, of ze kunnen hier überhaupt niet mee overweg. Connexxion besluit om eenmalig coulance te verlenen. We zijn blij met deze oplossing, maar omdat het probleem blijft bestaan (ook bij andere treinvervoerders) is herhaling in de toekomst helaas niet uitgesloten.