Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

Ook in het stad- en streekvervoer kunnen reizigers aanspraak maken op een restitutieregeling bij uitval van een rit. In het geval van deze reiziger is een rit van lijn 173 naar Eindhoven uitgevallen. Vervoerder Hermes heeft een regeling dat bij verwijtbare rituitval een bedrag van € 15,– kan worden teruggevraagd. De reiziger stuurt het restitutieformulier van Hermes in en wacht het antwoord af.
 
Het verzoek wordt afgewezen. De bus is naar de garage gebracht wegens problemen met de koelvloeistof. De vervoerder schaart dit onder overmacht. De reiziger kan zich niet vinden in het antwoord van Hermes en neemt contact op met het OV loket.
 
Wij leggen de klacht voor aan Hermes en vragen hen om hun oordeel te herzien. Onder overmacht vallen volgens Hermes acties van korte duur en van beperkte omvang van personeel, sabotage, (voetbal-) rellen, extreme weersomstandigheden, bommeldingen en (dreiging van) terroristische aanslagen. Uitval van een bus wegens materieelpech valt daar volgens ons niet onder. Ook over een beperkte inzet van het materieel wordt niet gesproken. Dat lijkt ons ook logisch want misschien had de bus al langer technische mankementen?
 
De vervoerder concludeert dat het in dit geval niet na te gaan is of er wel of geen sprake is geweest van verwijtbaar rituitval. Hermes maakt daarom € 15,– over naar de reiziger. Het OV loket is tevreden met het meedenken van de vervoerder.