Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

Een student die gebruik maakt van een studentenreisproduct voor door de week besluit om een Flex Weekend Vrij abonnement aan te schaffen. Op het station van Deventer vraagt hij een NS-medewerker om advies. Vervolgens schaft hij online het abonnement aan en voegt het toe aan zijn OV-chipkaart. Deze abonnementscombinatie werkt goed tot de zomer. Tijdens de periode van 15 juli 2020 – 15 augustus 2020 wordt het studentenreisproduct bij alle studenten tijdelijk vervangen door een daluren 40% korting. Dan blijkt dat zijn studentenreisrecht overschreven wordt door het Flex Weekend abonnement. Hierdoor krijgt hij door de week geen korting. In totaal kost hem dit ongeveer € 250,- aan treinkosten. De student krijgt bij navraag van NS te horen dat het Flex abonnement niet goed samengaat met zijn studentenreisrecht. Dat was hem eerder niet verteld.

Hij wendt zich tot de vervoerder maar ook tot DUO en Klantenservice OV-chipkaart. Zij wijzen naar elkaar of zeggen dat hij het had moeten weten. Op de websites van NS en Klantenservice OV-chipkaart staat namelijk dat twee van dergelijke abonnementen op één kaart niet mogelijk is.

De student neemt in het vierde kwartaal van 2020 contact op met de OV ombudsman en vraagt ons om voor hem te bemiddelen. Wij vinden zijn verzoek om de misgelopen korting vergoed te krijgen redelijk. De informatie bij het loket was immers onvolledig en ook bij het online bestelproces kreeg de student geen waarschuwing. NS laat ons weten dat ze bij aanschaf van een Flex abonnement eventuele andere ‘normale’ abonnementen op de kaart beëindigen. Omdat het Studentenreisproduct geen NS abonnement is, kon NS dat in dit geval niet beëindigen. De vervoerder vindt het wel vervelend dat het zo gelopen is en verleent de student uit coulance alsnog de gemiste 40% korting over zijn reizen in de zomerperiode. Verder krijgt de student het advies om voor het Flex abonnement een aparte OV-chipkaart aan te schaffen.