Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

NS kent een Geld terug bij Vertraging-regeling. Bij een vertraging van meer dan 30 minuten krijgt de reiziger een gedeelte van de reiskosten vergoed; bij meer dan 60 minuten zelfs het volledige bedrag. Een reiziger die van Amsterdam Muiderpoort naar Rotterdam reist is in plaats van een uur bijna drie uur onderweg. Zijn verzoek voor geld terug bij vertraging wordt afgewezen wegens "vooraf aangekondigde werkzaamheden". Maar op zijn traject waren geen werkzaamheden aangekondigd. Het OV loket doet navraag bij NS.

Dan wordt duidelijk dat er twee GTBV-regelingen zijn (één wat gunstiger regeling voor de IC Direct en één voor alle overige treinen) met elk een eigen declaratieformulier. De reiziger had gereisd met de IC Direct, de snelle spoorverbinding tussen Amsterdam en Rotterdam, maar had per ongeluk het formulier ingevuld dat bedoeld is voor de gewone treinen op dat traject. En juist op dat traject waren wel werkzaamheden aangekondigd die dag, waardoor hij geen recht zou hebben op geld terug bij vertraging. Toen dit eenmaal opgehelderd was, zag NS dat de reiziger toch recht had op een vergoeding. Fijn dat dit is opgelost. Misschien dat één formulier voor beide verbindingen handiger zou zijn.