Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht
Station Amersfoort kent twee in- en uitgangen. Omwonenden gebruiken dit station ook als passage-station om van de ene kant van het station naar de andere kant te lopen. Dat kan met een passagepas of door bij het betreden van het station in te checken en bij het verlaten van het station weer uit te checken.
Een Amersfoorter liep op een dag het station Amersfoort in en omdat er een poortje open stond kon hij zo doorlopen. Maar toen hij een minuut later bij de poortjes aan de andere kant stond, waren deze gesloten. Om te voorkomen dat hij moest inchecken en er geld zou worden afgeschreven, liep hij achter een andere reiziger aan door het poortje. Een controleur van de NS zag dat en gaf hem een ‘uitstel van betaling’ omdat hij 'onrechtmatig gebruik maakte van de voorzieningen van de NS'. De man uit Amersfoort was het daar niet mee eens en werd nog kwader toen hij van de NS klantenservice hoorde dat hij geen bezwaar kon indienen.
Daarom nam de Amersfoorter contact op met het OV loket. Wij konden ons niet voorstellen dat het niet mogelijk was om bezwaar in te dienen. En inderdaad, NS liet ons weten dat het altijd mogelijk is om tegen een door NS uitgeschreven bedrag bezwaar in te dienen. De informatie van de klantenservicemedewerker was dus onjuist.
Wel is het zo dat een reiziger, ook al loopt hij alleen van de ene kant naar de andere kant van het station of wanneer hij iets koopt bij een winkeltje op het station, een geldig vervoersbewijs (incheck) of een passagepas moet hebben.
En hoewel de klager daar niet aan voldeed, was NS toch bereid om de boete kwijt te schelden. Als gebaar, zoals de NS ons liet weten. Waarschijnlijk omdat er niet sprake is van zwartrijden, omdat poortjes inderdaad soms open staan en misschien ook een beetje omdat de medewerker verkeerde informatie had gegeven. Wat ook de aanleiding was, wij zijn blij dat het zo opgelost kon worden en de klager ook.