Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

Een reiziger uit Nieuwdorp reist regelmatig met een 2-sterren abonnement van Connexxion naar Goes om Nederlandse lessen te volgen Op een gegeven moment kan hij niet meer inchecken. Omdat hij de lessen niet kan missen moet hij losse kaartjes kopen. De chauffeur adviseert de reiziger om de klantenservice te bellen en te informeren of het abonnement wel geldig is.

Een behulpzame buurvrouw doet dit voor hem en krijgt te horen dat de reiziger naar een uitleespunt in Middelburg moet gaan. Daar blijkt dat zijn 2-sterren abonnement geldig is, maar de kaart is geblokkeerd. En na nog wat onderzoek en bellen met Connexxion en doorverwezen worden wordt duidelijk wat er mis gaat. Het inchecken en uitchecken in de normale bussen gaat prima, maar een deel van de rit gaat met lijn 598 en dat is een kleinere bus. Daar gaat het vaak fout met het uitchecken met als gevolg dat na enkele keren de kaart van de reiziger geblokkeerd wordt.

De buurvrouw roept onze hulp in, want meneer heeft extra kosten gemaakt terwijl hij een geldig abonnement heeft. Nadat we  Connexxion om uitleg hebben gevraagd blijkt dat er sprake is geweest van een tijdelijke storing van 27 tot en met 30 juni. Nadat de reiziger zijn abonnement voor de maand juli weer heeft opgeladen, gaat het in- en uitchecken ook in de kleinere bussen weer goed. Connexxion heeft de reiziger de kosten voor de dagkaarten vergoed.