Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

Geen uitcheck, toch vergoeding

Een reiziger is onderweg naar Zoetermeer-Oost. Door een stroomstoring op station Gouda rijden er geen treinen meer. NS zet bussen in. Op Zoetermeer-Oost kan mevrouw niet meer uitchecken. In de bus is geen in- en uitcheckapparatuur aanwezig. Mevrouw kan bovendien niet meer op het station komen vanwege de gesloten poortjes en omdat zij al is ingecheckt. De reiziger dient een verzoek in om geld terug te krijgen voor de opgelopen vertraging, maar NS wijst dit af vanwege het ontbreken van een geldige check-out.

De reiziger neemt contact op met het OV loket. Wij wijzen NS erop dat mevrouw er niets aan kon doen dat ze niet kon uitchecken. Hoewel de NS aangeeft dat er een mobiele incheckpaal bij de bushalte aanwezig moet zijn geweest, ziet NS toch in dat het onredelijk is niets te vergoeden. NS maakt een bedrag van € 9,00 over aan mevrouw.