Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

Een reiziger heeft ruim op tijd een vervangende kaart aangevraagd en hiervan een bevestiging ontvangen. Als zijn oude kaart bijna verloopt, belt hij met Klantenservice OV-chipkaart. De betreffende medewerker zegt dat de aanvraag is ontvangen. Hij zal de kaart op tijd ontvangen.

Een week later heeft deze reiziger nog geen kaart. Hij belt opnieuw. Eerst zegt de medewerker dat er geen aanvraag is. Na enig aandringen wordt toch een aanvraag gevonden, maar de medewerker kan niet zeggen wanneer hij zijn kaart zal ontvangen. Dit betekent dat hij niet meer kan reizen met zijn OV-chipkaart en geen gebruik kan maken van zijn abonnement. Hij moet maar losse kaartjes kopen of een anonieme OV-chipkaart en daar saldo op zetten. De medewerker zegt toe om hem binnen 5 dagen terug te bellen. Als dat niet gebeurt neemt meneer contact op met het OV loket.

Wij vragen onze contactpersoon bij Klantenservice OV-chipkaart om de toezegging die is gedaan na te komen. Enkele dagen later ontvangt meneer inderdaad zijn OV-chipkaart met abonnement, negen weken na zijn eerste aanvraag. Klantenservice OV-chipkaart vergoedt bovendien alle reiskosten die hij heeft gemaakt omdat hij geen gebruik kon maken van zijn abonnement.