Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

Een reiziger staat om 07.00 uur op het station Amsterdam Bijlmer om de trein te nemen naar Groesbeek voor de bruiloft van haar zus, waarbij zij getuige is. Om 7:15 uur valt de eerste trein richting Nijmegen uit. Een NS-medewerker laat weten dat de volgende twee treinen ook niet zullen rijden. De medewerker belt voor haar een taxi en zegt dat ze een bonnetje moet vragen aan de taxichauffeur omdat ze dit nodig heeft om de kosten te declareren.

Na de bruiloft dient de reiziger een verzoek in tot terugbetaling van de taxikosten van € 300,00 maar dit wordt afgewezen. NS verwijst naar de algemene voorwaarden waarin staat dat de vervoerder niet aansprakelijk is voor schade veroorzaakt door vertragingen. Wij besluiten toch een bemiddeling te starten.

Wij nemen contact op met de vervoerder. NS laat weten navraag te hebben gedaan bij de betreffende medewerker. Die geeft aan dat ze geen toezegging heeft gedaan maar alleen gezegd heeft dat men kan proberen de kosten terug te vragen. Omdat er sprake is van een bijzondere situatie en de informatie van de medewerkers niet helemaal duidelijk stelt NS voor een deel van de taxikosten, namelijk € 130 euro, te vergoeden. Mevrouw krijgt niet het hele bedrag vergoed omdat ze volgens NS onvoldoende marge had ingebouwd.