Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

Ondanks RailPlus kaarten geen korting

Een reiziger wil met de trein naar Hamburg. Van een NS-medewerker op station Nijmegen hoort hij dat je met Railpluskaarten 15% korting krijgt op een reis in Duitsland. Meneer besluit de Railpluskaarten aan te schaffen en zijn reis te gaan boeken. Bij de boeking geeft hij aan dat hij Railpluskaarten heeft. De korting wordt echter niet berekend. Wanneer hij de klantenservice van NS International belt om te vragen waarom hij geen korting krijgt, krijgt hij te horen dat de korting alleen geldig is voor reizen tegen het duurste tarief. Meneer is verbaasd, omdat op de site van de NS staat dat de korting geldt voor het standaardtarief. Hier wordt niet gesproken over het duurdere flexibele tarief.

Meneer dient een klacht in bij NS International. De vervoerder adviseert hem om naar het station in Nijmegen te gaan om tegen de medewerker te vertellen dat ze verkeerde informatie hebben verstrekt. Een vreemd advies. Een tegemoetkoming van NS International voor de Railplus kaarten zit er niet in.

De reiziger schakelt OV Ombudsman in en wij besluiten te bemiddelen. We stellen vast dat de informatie op de website erg onduidelijk is. Er staat niet welk tarief het ‘standaardtarief’ is, waarop de korting geldig is. NS International erkent dat de informatie op de website te beknopt is en zegt toe de gegevens over de tarieven op de website zo snel mogelijk te verduidelijken. Ook biedt NS International aan om de Railpluskaarten terug te nemen en de kosten hiervan na ontvangst terug te betalen. De reiziger accepteert dit voorstel. Fijn dat deze bemiddeling succesvol is afgerond.