Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht
Een reiziger bestelt een RET-abonnement en zet dit bij een metrostation van de RET op zijn persoonlijke OV-chipkaart. Op dat moment komt hij erachter dat het product NS Flex voor reizen op rekening op zijn kaart staat. Hij heeft dit echter nooit aangevraagd. RET meldt hem bovendien dat NS Flex problemen gaat geven wanneer hij met zijn nieuwe RET-abonnement gaat reizen. Het is duidelijk: NS Flex moet van zijn kaart af.
De reiziger krijgt van RET het advies contact op te nemen met NS en probeert dat op verschillende manieren te doen: telefonisch, via Facebook Messenger en rechtstreeks met de servicedesk in Rotterdam en op Schiphol. Hij krijgt tegenstrijdige antwoorden. Sommige medewerkers van NS zeggen dat hij geen NS Flex op zijn kaart heeft staan. Volgens de medewerkers van de servicedesk is dat echter wel het geval. Als hij een reis maakt tussen Nieuw-Vennep en Schiphol toont de uitcheckpaal ‘Reizen op rekening’. Wanneer hij op Schiphol naar de servicebalie van NS gaat, zegt de medewerker daar dat zijn OV-chipkaartnummer waarschijnlijk aan een andere (onbekende) reiziger is gekoppeld. Hij zou een reactie krijgen van NS. Wanneer die reactie uitblijft, neemt hij contact op met het OV loket. Wij vragen NS om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Gelukkig gebeurt dat op tijd, voordat het abonnement van RET ingaat.