Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

Een reiziger stapt op station Dordrecht, waar de incheckpoortjes sinds kort gesloten zijn, in de trein. Op Rotterdam Centraal merkt mevrouw dat ze heeft ingecheckt bij Arriva in plaats van bij NS. Mevrouw vraagt de 10 euro, die van haar saldo is afgeschreven, terug. Arriva wijst dit verzoek af met het argument dat mevrouw al drie keer eerder geld terug heeft gevraagd via www.uitcheckgemist.nl.

Het OV loket vraagt Arriva de afwijzing te heroverwegen. Mevrouw heeft immers helemaal niet met Arriva gereisd. Dan is het wel erg zuur dat je toch 10 euro kwijt bent. We zijn blij verrast met de reactie van Arriva. Men geeft aan dat een restitutieverzoek drie maal per half jaar per vervoerder bij www.uitcheckgemist.nl ingediend kan worden. Daarna mag men nog steeds restitutieverzoeken indienen, maar dan rechtstreeks bij de vervoerder. Dit heeft mevrouw ook gedaan. We kunnen de reiziger goed nieuws brengen. Zij krijgt 10 euro teruggestort.