Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

Naast het bemiddelen voor individuele reizigers houdt het OV loket zich ook bezig met het proberen op te lossen van problemen waar meer reizigers last van hebben. Een pas afgestudeerde meldde zich bij het OV loket omdat hij niet gebruik kon maken van de aanbieding van NS om aansluitend aan de studie een gratis Dal Voordeel abonnement met een looptijd van 1 jaar af te sluiten of 50 euro korting te krijgen op een ander NS-abonnement, het zogenaamde uitgestudeerdenaanbod.

De afwijzing door NS had te maken met het feit dat de ex-student in 2013 tijdelijk zijn studentenreisproduct had stopgezet, omdat hij naar het buitenland ging vanwege een uitwisseling. Toen hij in 2015 zijn studentenreisproduct definitief stopzette, werd zijn verzoek om gebruik te maken van een gratis Dal Voordeel abonnement afgewezen, omdat men de datum in 2013 als zijn echte stopdatum zag.
 
Wij legden dit probleem voor aan NS en vroegen om een structurele oplossing, omdat er meer studenten zijn die vanwege een periode in het buitenland hun studentenreisproducht tijdelijk moeten stopzetten. Waarom zou deze groep aan het eind van hun studie geen gebruik kunnen maken van het uitgestudeerdenaanbod?

NS gaf de volgende uitleg: ‘We herkennen uitgestudeerden aan de OV-chipkaartnummers die DUO ons doorgeeft. Van die OV-chipkaartnummers is recentelijk een Studentenreisproduct verwijderd. Hiermee kunnen wij uitgestudeerden herkennen.’
 
Dat verklaart waarom het fout ging bij deze student. Gelukkig had NS ook nagedacht over een oplossing: Als uitgestudeerden niet als zodanig herkend worden (door bijvoorbeeld het al eerder tijdelijk stopzetten van hun Studentenreisproduct), kunnen ze alsnog het abonnement naar keuze kopen in de NS-webshop. Als ze vervolgens met een screenshot van de inschrijvingen van hun account bij DUO aan kunnen tonen dat zij tot voor kort student waren, maakt NS Klantenservice alsnog 50 euro naar ze over. 

Het OV loket is tevreden met deze oplossing, die voor alle studenten die hiermee te maken krijgen, een hoop mails naar en telefoontjes met de NS klantenservice overbodig maakt.