Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer

Verkeerde OV-chipkaart stopgezet. Wat nu?

Een reiziger wil zijn oude OV-chipkaart stopzetten. Van een baliemedewerker op een station hoort hij dat hij een formulier in moet vullen en dat hij zijn oude kaart moet opsturen. Daarna krijgt hij het saldo terug dat nog op de kaart staat. Hij vult het formulier in en hoort vervolgens niks. Hij belt nog een keer en krijgt te horen dat kaart niet ontvangen is. Maar de kaart staat nog wel in het systeem dus kan de medewerker de kaart meteen annuleren.

Na een aantal weken staat het bedrag nog steeds niet op zijn rekening. Hij belt weer en krijgt te horen dat de eerste aanvraag niet in behandeling is genomen. Enkele weken later stapt hij een bus in en merkt dat zijn nieuwe OV-chipkaart geblokkeerd is. De medewerker van de klantenservice geeft aan dat de reiziger zelf heeft gevraagd om deze nieuwe kaart te blokkeren. Wij vragen Klantenservice OV-chipkaart om een oplossing. .

Klantenservice OV-chipkaart laat weten dat meneer zelf op 10 juni 2016 telefonisch zijn kaart heeft laten blokkeren zonder om een vervangende kaart te vragen. Aangezien de kaartnummers waarschijnlijk per ongeluk verwisseld zijn, zorgt Klantenservice OV-chipkaart uit coulance voor een vervangende kaart zonder kosten.